V

i som människor är fullständigt fantastiska på att hålla vikten. Nästan inga människor förutom de i viktväktarna räknar alla kalorier de stoppar i sig. Trots detta håller de allra flesta av oss vikten ganska bra.

Viktuppgången hos de flesta människor går vanligen sakta och vi pratar om något enstaka kilo varje år, alltså omkring 7000 kcal för mycket. Det innebär en felmarginal på de totala 600 000 – 900 000 kcal som är väldigt liten, vanligen mindre än 1 procent.

Våra kroppar och framför allt vår hjärna har alltså en otrolig imponerande förmåga att kunna registrera de kalorier vi äter och hur energidepåerna ser ut för stunden i kroppen för att sen förändra vår hunger efter det, det vill säga att hålla en bra energibalans.

”big food” industrin och en del kostrådgivare vill få dig att tro att du bara kan ta en promenad extra för att kompensera för ex.vis bullen eller den burken Coca Cola du drack. Tyvärr så fungerar inte det. För den där extra motionen kommer din kropp att känna av och den kommer att korrigera din hunger efter den.

En korrigeringen som hade fungerat otroligt bra om du gett din kropp bra mat. Nu har du dock gett den läsk/socker och systemet fungerar inte längre lika bra, oavsett hur mycket du rör på dig.

Låt mig illustrera med ett exempel. Du är normalt fysisk inaktiv och behöver i snitt 2000 kcal varje dag för att hålla vikten. Din kropp är fint inställd och i snitt hamnar du på 2000 kcal varje dag i intag. Du håller vikten. Du börjar sen dricka en burk Coca Cola varje dag som ställer till det lite med din kropps reglage. Istället för att äta i snitt 2000 kcal varje dag börjar du istället äta 2010 kcal varje dag. Ingen större skillnad kan tyckas men över ett år blir det en viktuppgång på nästan precis 0,5 kg.

Du börjar då inse att din vikt är på gång uppåt och du börjar motionera. Du har kanske sett Coca Cola reklam om en aktiv fritid och bestämmer dig för att varje dag bränna bort den där burken Cola som du fortsätter att dricka. Ditt verkliga dagliga energibehov blir nu i snitt 2140 kcal. Du tror baserat på reklamen och en väldig massa annat som du läst att du nu är i hamn. Du behöver inte ”oroa dig för läsken” eftersom den bränner du ju bort i promenaden. Tyvärr har din kropp andra planer. Istället för att ställa in hungern enligt tidigare 2010 kcal så ställer den nu in hungern för att kompensera för den fysiska aktiviteten och ditt nya kaloriintag blir därför i snitt 2150 kcal.

Ett år senare när du ställer dig på vågen upptäcker du alltså att du fortsatt gå upp i vikt. Inte så konstigt då du fortsatt hälla i dig saker som gör att din kropps hungersystem inte fungerar som det ska.

Motionens roll i det hela

Exemplet här ovanför är förenklat för att belysa en poäng. Poängen är att så länge som du äter saker som ställer till det med din hunger så kommer du att arbeta i en konstant uppförsbacke om du vill gå ner vikt.

Motion ska dock inte förringas på något sätt. Av allt att döma så spelar motion och fysisk aktivitet en betydande roll när det gäller kroppens förmåga att ställa in hungern efter kaloribehovet och självklart en massa andra positiva effekter för bättre kondition, ökad rörlighet och större muskelmassa. Men för viktnedgång? Glöm det!

Källa och inspiration: Jacob Gudiol (traningslara.se)