Hur får man en bra balans mellan förmåga och utmaning?

Är du precis som jag en ”smågrubblande” person som ofta behöver små doser av bekräftelse för att vara på topp?

Vi är nog inte ensamma! Det är bara att se på sociala media där de flesta av oss dagligen skickar ut krokar med ”gilla-beten” som vi hoppas att så många som möjligt ska nappa på.

Kanske har de allra flesta av oss lite problem med självförtroendet och behöver metoder, tips och ständig påminnelse för hur vi ska minska vår inre stress, oro och nervositet, och för att hitta ett ”flow” i det vi gör.

Oavsett om det handlar om att lyckas på jobbet, med en idrottsprestation, dejta eller våga prata inför publik så vet vi att även högsta chefen, OS-medaljören och världsartisten kämpar med samma utmaningar som du och jag gör dagligen.

Jag och Nancy läser mycket om personlig utveckling och vi försöker att träna vår sociala förmåga. Det inkluderar att läsa av situationer och andra människor på ett bättre sätt. Men också att sätta saker i rätt perspektiv och att försöka tänka mer positivt, även när det inte går som man tänkt sig i livet.

Hur mycket man än läser sig till om vad man borde göra, så behöver man också träna mycket och öva på att coacha sig själv och sina nära och kära.

Jag fick nyligen lite nya tips och inspiration av en karl som heter Mats Venndahl och som är mental coach åt näringslivet, idrottsmän och musiker.

Mats menar att när man ska prestera så gäller det att släppa grubblerierna eftersom dessa skapar blockeringar både i muskler och i din mentala förmåga att prestera. Risken är att desto mer du försöker, ju sämre lyckas du. Du har då hamnat i en slags mental dimma som du måste skingra.
Det gäller att fokusera på uppgiften, vara närvarande i nuet och att ta in situationen. Glöm gårdagen och glöm framtiden för en stund för då presterar din kropp och hjärna som allra bäst.

När du gjort en ansträngning, eller en serie av ansträngningar så är det viktigt med återhämtning för kroppen, men också med mental reflektion.

Sov ordentligt, koppla av med något helt annat och gå igenom vad du gjorde bra och vad som kan förbättras. Var snäll mot dig själv. Du har ju faktiskt försökt och ansträngt dig!!

Här kommer en lista med coachen Mats Venndahls tips.

  1. Skriv upp tre saker som varit bra under dagen. Det här bygger självkänsla.

  2. Gör inga viktiga saker om du är på dåligt humör.

  3. Döm inte situationen eller individen

  4. Fokusera på det du kan påverka

  5. Fundera på vad det är du gör när du lyckas (Eller studera andra som lyckas)

  6. Träna på att slappna av, både i muskler och i din andning. Andas djupt och medvetet.