Enligt WHO så kommer 70 % av alla hälsoproblem att vara länkade till vår kost och vår livsstil inom 10 år.

Det är inte alltid utsidan som avgör hur du mår på insidan.
Vi är mer hälsomedvetna och tränar mer – men blir bara sjukare och sjukare.

Det är dags att vakna, bryta ohälsotrenden genom att minska på kolhydratintaget och sluta skylla på fett och kolesterol. Med rätt kunskap är det lättare att ta egna kloka beslut

”Jag äter ganska bra men slarvar väl lite ibland som alla andra”

Känner du igen dig i det påståendet? Eller borde du kanske ha svarat:

”Jag får troligtvis inte i mig tillräckligt med näringstät mat! Därför vill kroppen ha mer föda än vad den egentligen behöver. Jag går upp i vikt, har diverse krämpor, ständigt sötsug, känner mig ofta trött och blir ganska lätt förkyld”

På de här sidorna om ”kost & hälsa” så vill vi ge lite inspiration och tips om ”glad” och nyttig mat som förebygger ohälsa. Men vi vill också dela med oss av historik, ny forskning och information som man bör känna till även om det också finns en del obekväma och jobbiga sanningar.

Varför är då inte ”vanlig mat” tillräckligt bra och näringsrik?

Det finns några mycket tydliga orsaker till detta:

  • Utarmade och konstgödslade jordar ger näringsfattig mat som överkompenseras med billiga kolhydrater och vegetabiliska oljor. Dessa fyller på oss med kalorier i överflöd medan kroppen fortfarande skriker efter rätt näring.

  • Miljöpåverkan i form av tillsatser och kemiska processer (bekämpningsmedel, färgämnen, konserveringsmedel, margarin, transfetter, allergener m.m.)

  • En obalans av essentiella fettsyror ger hårda och ogenomsläppliga celler som inte kan ta upp den lilla näring som finns och som inte heller kan göra sig av med slaggprodukter som de ska. Detta ger ofta kroniska (tysta) inflammationer och ökad risk för celler som inte delar sig normalt.

  • En övertro på läkemedelsindustrin och läkare som våra räddare. Men de flesta vet inte varför vi blir sjuka. De är bra på att hålla oss vid liv och att tillfälligt lindra våra besvär genom operationer och mediciner i mängder.

  • Dålig rådgivning från så kallade ”experter” vars forskning och skrifter ofta stöds av livsmedelsindustrin eller läkemedelsbolag. Dessutom drabbas vi av trender och dåliga vanor som vi ofta kopierar från USA.

  • Om mindre än tio år så riskerar världens befolkning att vara dubbelt så sjuka som idag. Endast en låg procentandel av vår fetma och ohälsa kan skyllas på arv och ”dåliga gener”. Om det är något vi ärver så är det mammas blodstatus vid födseln men också våra föräldrars intresse för näring, livsstil och syn på motion. Dessutom tar vi del av deras kostvanor genom graviditeten, amningen och ibland för resten av våra liv tillsammans med dem.

Motion är en viktig del.

Att hålla dig frisk och rörlig är den största gåvan du kan ge dig själv och din familj.

Självklart är rörelse och motion en superviktig komponent. Våra kroppar är skapta för rörelse blandat med regelbunden vila. Men en rejäl promenad varje dag motsvarande en halvtimme eller 5.000 steg gör stor skillnad. Du bör också se till att du höjer pulsen dagligen, så försök gå raska promenader och om du kan, gör även en del ruscher så att du rör dig både snabbt och normalt i intervaller.

Ny forskning visar också att dans och rytmisk gymnastik förhindrar åldrandet väldigt bra och är mer än femton procent mer effektivt än redskapsträning, spinning eller löpning. Det beror på att dansen kräver balans, koordination, takt, fantasi och allmän smidighet.

Kan du dessutom belasta andra muskelgrupper genom vardaglig träning så håller du muskelmassan igång och minimerar risken för fall, bristningar och förslitningar.

Ät rätt. Dö frisk!

Vem vill avstå från allt som är ”livets goda”? Men om du kan äta rätt till 80% så finns det utrymme för att ”slarva, eller njuta” emellanåt.

Tillhör du den halvan av befolkningen som vet ganska väl vad du borde äta mer av och mindre av men att du inte vill eller orkar göra de förändringar som krävs!

Då kanske du nu kan få den lilla knuff av inspiration som krävs för att ta tag i dina hälsoutmaningar.

Om du däremot tillhör skeptikerna och fatalisterna så har du nog samma föråldrade tro och kunskap som många av våra läkare och dietister. Då behöver du en rejäl omskakning och bör fundera på om du och din familj är redo att ta konsekvenserna av den inslagna vägen.

Ofta kommer uppvaknandet försent och som en diagnos i form av diabetes, högt blodtryck eller kanske till och med en infarkt. Den dagen kommer du att vara tvungen att radikalt ändra ditt sätt att leva, och en del av dina organ kommer att ha skador som inte kan läka sig själva igen.

Så vad har vi själva gjort och vad tycker vi att man bör göra för slags livsstilsförändring?

När jag växte upp pratade man om sockersjuka, kärlkramp och ledbesvär som åldersrelaterade sjukdomar. När fetman började öka i vansinnesfart så började man kalla besvären för livsstilsrelaterade sjukdomar.

Vi är helt och fullt övertygade om att dessa till största delen är KOSTRELATERADE sjukdomar, en modern form av näringsbrist.

Genom att äta anti-inflammatorisk kost i kombination med Zinzinos Balansolja, Multivitaminer och Prebiotika så har vi ätit oss friskare, normaliserat vår kropps läkande funktioner och därför kunnat undvika både mediciner och dyra behandlingar. Dessutom har vårt immunförsvar blivit fantastiskt bra. Att hålla sig frisk innebär också att spara tid och pengar, inte bara att slippa må dåligt.

Obalanser och näringsbrist i vår “moderna kost” orsakar inflammationer i inre organ, blodkärl, tarm, hjärna och i lederna och ligger till grund för de flesta typer av ”livsstilssjukdomar”.

Vilken kost fungerar då bäst?

Helst skulle vi ju vilja rekommendera strikt LCHF eller en form av Paleo (stenålderskost) till alla eftersom det är den största nyckeln till vad vi genetiskt är kodade för att stoppa i oss.
Men om du inte är redo för det och hellre vill skapa förändring på ditt eget sätt, och kanske steg för steg, ta då gärna till dig av följande reflektioner och rekommendationer:

  • Inse att din kropp inte lider av medicin- och kemikaliebrist. Det har den aldrig gjort under människans historia.

  • Om din läkare inte kan ge några vettiga orsakssamband så fundera själv på om det är något annat som kan ha gett dig dina besvär.

  • Ät ren mat. Läs innehållsförteckningarna och inse att kroppen knappast behöver onaturliga färgämnen, konserveringsmedel, stabiliseringsmedel med mera. När du väljer kött, fisk och ägg så leta i butikerna efter frigående, gräsbetande djur och vildfångad fet fisk typ pinklax, makrill, sill.

  • Köp ekologiskt och Kravmärkt i den utsträckning det finns. Ja det är dyrt som tusan ibland, men välj då bort en del av de skitsaker som du stoppar i varuvagnen. Det är ännu dyrare att vara sjukskriven, VABBA eller kanske drabbas av kronisk värk, magbesvär eller till och med en allvarlig infarkt.

  • Dra ner på sockret dramatiskt. Börja med en halvering…   Och då pratar vi om alla typer av dolda sötningsmedel och snabba kolhydrater som finns läsk, måltidsdrycker, sötade mejeriprodukter, musli, bröd, pasta, ris, frukt och rotsaker.

  • Byt successivt ut energin du idag får från ovanstående sockerarter och billiga vegetabiliska oljor mot fett från smör, ost, fet fisk, grädde, fet naturell yogurt, olivolja, kokosfett och avokado. Du kommer att få mindre sötsug, jämnare humör, klarare hjärna och längre uthållighet. En strikt LCHFare äter gott men kanske bara 2 gånger per dygn och utan behov av mellanmål, fikabröd och ”räddare” i form av snacks, energidryck, godis och fruktskålar.

  • Vill du inte släppa taget om kolhydraterna så finns det knep som hjälper dig i rätt riktning. Ät surdegsbröd, gärna med hela korn om du måste ha bröd och det finns även speciella ”low-carb” bröd i vissa butiker. Se till att skippa de snabba kolhydraterna och du kan även koka pasta, ris, potatis och rotsaker och låta de kallna över natten. Då sjunker det glykemiska indexet kraftigt och det skapas resistent stärkelse. Även om du värmer på dessa igen så kvarstår den positiva effekten.

  • Undvik sådant som innehåller allt för mycket Omega 6 som gör dina celler hårda och som skapar obalans och  inflammationer i kroppen. (kakor, chips, glass, solrosolja, sojaprodukter, halvfabrikat och odlad fisk) d.v.s. det mesta som är massproducerat och gjort för att hålla länge på hyllorna. Tänk på att även om det står ”rik på Omega 3” på ex.vis odlad lax i frysen, så är den tyvärr ännu rikare på Omega6 eftersom den föds upp på en stor andel vegetabiliska pellets.

  •  Tillför Omega 3 fettsyra som är stabil och färsk. Kroppen kan inte själv skapa Omega3 och intag av rätt mängd och kvalitet är livsnödvändig för oss. Läs gärna mer på fliken ”Vårt Balanskoncept” och under fliken med böcker och filmer.

  • Ge din mage och tarm både Probiotika (goda tarmbakterier) och Prebiotika (mat för dina tarmbakterier, ex.vis resistent stärkelse)

  • Ät mer av sånt som blir kroppens rostskyddsmedel. Det finns gott om anti-inflammatorisk kost som skyddar dig mot oxidativ stress och som höjer ditt immunförsvar ex.vis vitlök, ingefära och gurkmeja, kanel, kakao, blåbär, örtkryddor, vattenkrasse och färgstarka grönsaker och bär. Ofta är det naturligt färgstarka kryddor och grönsaker.

  • Ta gärna kosttillskott eftersom dessa, helt nödvändigt, kompletterar även ”bra mat”. Men släng inte pengarna i sjön på en massa dyra kapslar, piller och pulver som inte fungerar. Det är kroppens upptag av komponenterna som är det avgörande för effekten, inte intaget och mängden. Det är lätt att feldosera eller till och med överbelasta kroppen om du inte är riktigt kunnig på detta område.

Vi hjälper dig gärna med råd och rekommendationer om hur man ska bygga upp en god fettsyrebalans, näringsbalans och en fungerande mage och tarm. Du kan också läsa mer på Balansbloggen och i böcker som vi rekommenderar under fliken Biografier, filmer och böcker.

Frågor och svar om kost- och näring

Här kan du hitta ett specifikt ämne som intresserar dig mer!

Vi är inte professorer i näringslära utan bara en nyfiken och engagerad ingenjör och en analytisk och mycket påläst systemvetare som själva intresserar oss för sådant som ”experterna” inte alltid har ett vettigt svar på.

Ofta är de så kallade experterna för smala inom sitt område eller så står de i beroendeställning till en eller flera påverkansgrupper som i någon form betalar deras lön, fortutbildning eller forskning

Vi har själva under många år brottats med en del ganska vanliga hälsoutmaningar men också på eget bevåg och utan mediciner lyckats häva eller bromsa en del åkommor. Dessutom är vi nog apotekets sämsta kunder nu för tiden.

Den erfarenheten tillsammans med år av läsning av forskningsrapporter och böcker inom förebyggande hälsa och antiinflammatorisk kost gör att vi kan stå upp för de påståenden och rekommendationer som vi lämnar. Vi har haft många samtal med, och sett ett otal föreläsningar av, näringsfysiologer (nutritionister), distriktssköterskor och barnmorskor som vet vad de pratar om och som stödjer en mer holistisk syn på vår kropp och hälsa.

Vi hoppas att du finner vad du söker. Har du andra frågor så e-posta oss så kanske vi kan leta upp och dela den informationen eller länka till en källa av sådan.

”Vet du att kolesterolkampanjen är den största medicinska skandal i modern tid; ett falsarium som förvandlat miljontals av friska människor till patienter (dr. Uffe Ravnskog författare av boken Kolesterolmyten)

  • Livsmedelsverket har trots flera påstötningar inte lyckats komma upp med bevis på att mättat fett är farligt för hälsan?
  • WHO och FAO har erkänt att deras kostråd är felaktiga; att det inte finns några studier som har visat att mättat fett är farligt för hälsan?
  • Äldre människor med högt kolesterol lever längst?
  • Patienter med akut infarkt har lägre kolesterol än friska människor?
  • Risken att dö av en infarkt är störst för dem som har lägst kolesterol?

Så varför vill doktorn att jag ska sänka mitt kolesterol, antingen via kosten eller med hjälp av Statiner?

”Big Pharma”, dvs läkemedelsindustrin fortsätter sin målmedvetna globala lansering av kolesterolsänkande preparat trots att en helt övertygande forskning visar att högt kolesterol förlänger människors livslängd och gör dem friskare. Det finns en enda komponent i blodets kolesterol som man behöver hålla ögonen på och det är små LDL-partiklar. Halten av dessa befrämjas främst av en socker och kolhydratrik kost. Det vanliga HDL och LDL-kolesterolet visar sig bara vara till fördel för hälsan och det befrämjas av en kost rik på naturligt fett.
Om du inte tillför fett i form av kolesterol så kommer kroppen själv att producera det åt dig.
Det är först när LDL partiklarna fastar i dina inflammerade kärlväggar som det uppstår skador och förträngningar som kan orsaka kärlkramp och infarkter.
Så varför får dessa patienter inte en tillrättavisning avseende kosten istället. Statiner har mängder med biverkningar som man inte önskar sin värsta fiende.

Dina blodfetter kan du få hjälp att mäta på vårdcentralen, även om vi hävdar att det är helt oviktigt att veta om du är frisk i övrigt och har ett bra skydd mot inflammationer.

Det finns framför allt två sorters fett i blodet – kolesterol och triglycerider. Triglyceriderna används som energi i kroppen, och kolesterolet behövs för att bygga celler och bilda hormoner. Blir blodfetterna för höga kan det börja lagras fett inne i blodkärlen (men bara om du har inflammerade kärlväggar). Det kan då leda till olika hjärt-kärlsjukdomar.

De essentiella fettsyrorna påminner om vitaminer i två viktiga avseenden:
• de är nödvändiga för cellerna och hälsan
• kroppen kan inte själv tillverka dem utan de måste intas med födan.

Nu blir det lite vetenskapligt men det kan vara bra att förstå detta.

Det finns 2 essentiella fettsyror, alfalinolensyra och linolsyra. Utifrån dessa har människokroppen förmågan att tillverka alla fettsyror som har en längre kedja av kolatomer och flera dubbelbindningar.

Linolsyra och linolensyra är omättade fettsyror och innehåller 2 respektive 3 dubbelbindningar på sådana ställen i sina kolkedjor att de inte kan syntetiseras av kroppen. De måste alltså tillföras genom kosten.
Av linolsyra bildar kroppen arakidonsyra och gammalinolensyra (GLA), som alla tillhör gruppen omega-6-fettsyror. Linolensyra utgör utgångsämnet vid bildandet av eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DHA). Dessa tillhör gruppen omega-3-fettsyror, som är rikligast förekommande i hjärnans fosfolipider och nödvändiga för utvecklingen av hjärna, retina (ögats näthinna) och spermier. För kroppens omvandling krävs att levern fungerar väl.

Vi behöver alltså tillföra både Omega 3, Omega 6 och Omega 9 men balansen mellan dem är mycket viktig för att undvika så kallade tysta inflammationer.
Kosten idag innehåller allt för mycket Omega 6 och det är därför tillskott av EPA och DHA, via Omega 3, är avgörande för vårt välbefinnande.

Om du är normalviktig så kan du äta någon frukt om dagen utan problem, men annars ska du låta fruktkorgen stå.

I vårt moderna samhälle lider kroppen sällan brist på energi och då tillverkar levern i stället fettsyror från fruktos. Det bildas fetter som kallas för triglycerider, som går ut i blodet och lagras i bland annat fettceller.  I läroböcker står det ofta att kroppen omvandlar fruktos till glukos. Men det sker bara om levercellerna är tomma på glukos, vilket de sällan är. Vi äter nästan alltid glukos och fruktos samtidigt. Det leder till en oreglerad tillverkning av fett. 

Problem med fettlever har ökat kraftigt, vilket kan förklaras av att levern måste ta hand om allt mer fruktos. Leverns fettproduktion ger också ökade  blodfetter, höga nivåer av triglycerider. Detta är kopplat till bukfetma och till typ 2-diabetes. Så: ja, fruktos i stora mängder är farligt för kroppen. Men det är ändå godis, läsk och andra sötsaker som är det största problemet. Om du absolut måste välja mellan godis och frukt så är ju ett äpple det mindre dåliga alternativet. Frukt ger oss dessutom vissa fibrer och vitaminer. 

Källa: Lars-Gunnar Franzén, professor i kemi vid Högskolan i Halmstad. Och delar av en artikel ur tidningen Forskning & framsteg

Ketogen kost, eller keto, är en mycket strikt variant av LCHF som förvandlar kroppen till en fettförbrännande maskin. Det kan innebära många potentiella fördelar för viktminskning, hälsa och prestation, men eventuellt också några bakslag och biverkningar i början.

Ketogen kost påminner om andra former av lågkolhydratkost, som Atkins eller strikt LCHF. De strikta varianterna av lågkolhydratkost är ofta ketogena av bara farten. Den stora skillnaden mellan strikt LCHF och keto är att intaget av protein är begränsat i den senare.

Ketogen kost är speciellt utformad för att resultera i ketos. Det är möjligt att mäta och därefter anpassa kosten för att nå optimal ketos för hälsa, viktnedgång eller för fysisk och mental prestation.

På ketogen kost byter din kropp bränsle till att drivas nästan uteslutande på fett. Insulinnivåerna blir mycket låga och fettförbränningen ökar dramatiskt. Ditt lagrade fett blir lättillgängligt som bränsle för kroppen. Det är naturligtvis toppen om du behöver gå ner i vikt, men det finns också fler, mindre uppenbara, fördelar. Exempelvis blir du mindre hungrig och får en stadig tillförsel av energi från ditt kroppsfett.

När kroppen producerar ketoner kallas det att man befinner sig i ketos. Det snabbaste sättet att nå dit är genom fast – att inte äta någonting alls – men naturligtvis är det inte möjligt att fasta för evigt.

Ketogen kost, å andra sidan, kan ätas för all framtid och resulterar också i ketos. Du får många av fastans fördelar – inklusive viktminskning – utan att behöva fasta.

Källa: Kostdoktorn. Läs mer påexempelvis  https://www.dietdoctor.com/se/lchf/keto

Kronisk inflammation spelar en roll vid en rad kroniska sjukdomar. Och en bidragande orsak till inflammationerna är västerländsk mat med mycket socker, vitt mjöl och processade fetter. Men även rökning, dålig luft och stress kan orsaka inflammationer.

Kan maten du har på tallriken påverka din psykiska hälsa? Enligt vad forskare vid Harvard school of public health har kommit fram till är svaret på den frågan ja.
Sedan tidigare har den västerländska matens inflammationsdrivande effekter lyfts fram som en orsak till sjukdomar som psoriasis, reumatism, ulcerös colit, stroke, cancer, diabetes, hjärtsjukdomar och demens. Men nu har forskarna för första gången kunnat påvisa samband mellan matens inflammatoriska effekter och depression.

– Äntligen har en stor trovärdig studie kunnat få fram de här resultaten. För mig är det självklart att det vi stoppar i oss även påverkar hur vi mår psykiskt, säger Anna Hallén, kostrådgivare och LCHF-expert.

Bakom studien finns flera av världens mest framstående forskare på nutritionsområdet. De är noga med att betona att det inte handlar om att enskilda livsmedel kan orsaka depression, utan en samlad effekt av maten vi äter.

– Att lägga till eller utesluta ett enskilt livsmedel för att få en perfekt kost går inte. Vi äter många olika livsmedel och det är vad de tillsammans bidrar med som är intressant, säger Hanna Eneroth, nutritionist på livsmedelsverket.

Studien visar att för de kvinnor som konsumerade mycket sockrade drycker, vitt mjöl, rött kött och margarin var risken 29-41 procent större att drabbas av depression än för dem som åt mindre inflammationsdrivande mat.

Mat som visade sig ha en skyddande effekt mot inflammation var traditionell medelhavskost med vin i måttliga mängder, kaffe, olivolja och gröna bladgrönsaker.

Självklart så handlar det om att du kanske ätit en rejäl och svårsmält måltid, som mag- och tarmsystemet behöver mobilisera krafter till för att hantera och smälta.

Men varför känner man ibland likadant efter tårtbiten på fredagsfikat?  Först blir man uppåt och fylld av energi och sen försvinner ”kicken” ganska snabbt och du känner abstinens och vill ha mera för att hålla blodsockret på samma förväntade nivå. Då har du två val. Antingen fortsätter du att stoppa i dig energirikt godis, bröd, frukt eller annat socker som tillfredsställer ditt belöningssystem, eller så kommer du ramla ner i botten under en period och du känner dig seg i både huvud och kropp. Kroppen måste också skapa insulin för dina toppar och den ojämna regleringen kan leda till stora besvär och självklart sockersjuka (diabetes).

När vi byter ut sockret i brödet eller frukten mot fett så får vi en mycket jämnare blodsockerkurva och vi fyller på de långa och tröga depåerna. Istället för att stötvis spruta startgas i förgasaren, så håller vi vår motor vid liv och vid jämn fart med hjälp av rätt bensin i tanken.

Du måste först ha rätt kunskap och en tro på att kosten verkligen kan göra skillnad.
Om du är allmänt intresserad av att hjälpa dig själv och din familj att skapa ett bättre skydd mot inflammationer, att minska era förkylningsdagar och att skapa ett jämnare och gladare humör, så är det stora förändringar över tid som du bör göra.

Men det är inte en diet eller en snabb kur det handlar om. Det handlar om att göra smarta och långsiktiga val, precis som du alltid försöker att göra för att underlätta ditt liv och skapa en bra tillvaro.

Det kräver fantasi och uthållighet om man ska byta ut tacoskal, chips, Tom & Jerry glass, pulvermos, läsk och pasta. Speciellt om man har barn som är vana att få det som de pekar på och som smakar gott och sött.

Var tuff!  Försvara din och familjens kroppar mot det som skadar er, svårare än så är det inte! Vad är alternativet och är ni villiga att betala priset?
Sätt upp mål och kämpa för att nå dem. Innan du genomför förändringarna, skriv upp hur ni mår, vilka krämpor ni har, hur ni brukar känna er en fredag kväll eller en måndag morgon. Hur ofta ni ”vabbar” och hur det går med barnens koncentration och betyg i skolan.
Belöningen kommer! och med den motivationen att ta nästa steg.

Många upplever nog att deras magar och tarmar ständigt gör sig påminda. Man känner sig uppsvälld. Har besvärande gaser. Svårt att bajsa regelbundet eller så är man som en fiskmås som måste springa på toa direkt efter man har ätit.
Kan det ha med kosten att göra?  Ja självklart, men hur många år ska det ta innan man orkar göra något åt det?.

Börja att utesluta enstaka produkter som du misstänker skapar problem för dig. Men skriv upp varje dag vad du inte ätit och om det gjort någon skillnad.

Gör din egen checklista och uteslut under några dagar exempelvis följande:

Lök (ersätt med det gröna från purjo eller salladslök)

Kaffebröd (Innehåller både mjöl, jäst och socker, vilket är en gasbomb för tarmbakterierna)

Mjölkprodukter (men smör och naturell yoghurt, majonnäs, och laktosfri fet grädde kan fortfarande gå bra)

Matbröd (Ät mer ägg och omeletter istället)

Pasta, ris, potatis, morötter, majs (byt mot mer ovanjordsgrönsaker, brocolli, kål, blomkål).

Läsk, juice, frukt och godis. (Ät nötter, mörk choklad med mer än 70% kakao och bär)

Ja du fattar grejen, men man måste bete sig lite vetenskapligt och testa steg för steg.

Vill du bli bättre på en gång. Ja då är det enkelt…. Ta bort allt ovanför under en period så har du gjort din kropp en riktigt stor gärning.

Läs mer om historiken kring vår ohälsa