Dans är ju fantastiskt kul och ger bra motion och nya vänner.
Jag och Nancy försöker att dansa så ofta vi kan även om det ibland blir glest mellan tillfällena.

Ny forskning visar att dans och rytmisk gymnastik förhindrar åldrandet väldigt bra och är mer än femton procent mer effektivt än redskapsträning, spinning eller löpning. Det beror på att dansen kräver balans, koordination, takt, fantasi och allmän smidighet. Dessutom blir man gladare och mer uthållig att dansa till musik än att träna på annat sätt till musik.

Är du över 40 så kan det vara hög tid på att fundera på alternativ till halvmaror och hårda pass med vikter på gymmet.
Det har visat sig att cykling, promenader och mjukare allsidig träning som jympa och dans räcker gott och väl för vårt välbefinnande och för att hålla igång kondition, koordination och styrka.
Har du ibland för ont för att springa, jobbigt med återhämtningen, eller skadar du dig lite för ofta vid träning så fundera gärna på lite nya alternativ.

Ett tips är att gå flera nybörjarkurser i bugg. Det är riktigt roligt och den nya sortens bugg går att variera väldigt mycket till olika sorters musik och takt.
Kurser kostar visserligen en del men då får man ju öva bland vänner och man får också lite fast inbokade tillfällen för dans.

Man behöver absolut inte tycka om traditionell dansbandsmusik även om det kan vara svårt att undvika på vissa kurser och dansställen. Inget gott som inte har nåt ont med sig tycker vi iallafall.