Det kräver mod, fantasi och uthållighet om man ska byta ut tacoskal, chips och Ben & Jerry glass

Ja hur gör man för att bryta mönster och för att ersätta gamla dåliga matvanor. Att göra något alltför radikalt kan vara knepigt men du kan ju successivt ändra lite i menyn på fredagsmyset, eller ersätta pulvermos, läsk och pasta med något nyttigare i middagsutbudet. Speciellt om man har barn som är vana att få det som de pekar på och som smakar gott och sött.

Det finns massor av tips på nätet och i kokböcker med mer nyttigare alternativ. Gör något roligt och skratta åt era fredagsexperiment. Byt inte ut allt det vanliga på en gång utan introducera något nytt och hälsosamt alternativ varje vecka. Låt familjen vara delaktiga och välja från en lista. Då tar de också större ansvar för det de ska äta och kommer att försvara valet starkare än om någon försöker pracka på dem nåt nytt och okänt.

Motivation är ju alltid bäst men var tuff!  Låt inte barnen välja för det har de inte kunskap och erfarenhet till. Försvara din och familjens kroppar mot det som skadar er!  Ni använder väl säkerhetsbälten och barnstolar i bilen även om det vore skönt att slippa ibland. Vad är alternativet och är man villig att betala priset?

Sätt upp små mål och kämpa varje vecka för att nå dem. För att behålla motivationen så skriv gärna upp, innan ni genomför förändringarna, hur ni mår, vilka krämpor ni har, hur ni brukar känna er en fredag kväll eller en måndag morgon. Hur ofta är ni krassliga och ”vabbar” ni mycket. Hur det går med barnens koncentration och betyg i skolan.
Har det dåliga blivit ”normalt” eller tror du att det går att påverka.

Ha tålamod, belöningen kommer och med den motivationen att ta nästa steg.